رتبه­ بندی علمی دانشگاه ­های کشور ترکیه

10 دانشگاه ترکیه در رده بندی کیو.اس قرار دارند و 45 دانشگاه ترکیه در رده ­بندی جهانی دانشگاه­ های کیو.اس 2019 جای گرفته ­اند. EECA سایت رتبه­ بندی دانشگاه ­های برتر در ادغام اروپا و آسیای مرکزی می ­باشد. اکثر دانشگاه­ های برتر ترکیه در دو شهر بزرگ آنکارا و استانبول قرار دارند. دانشگاه فنی خاورمیانه، بیلکنت و دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe) در شهر آنکارا واقع شده ­اند. (تمامی این دانشگاه­ ها جزو 50 دانشگاه برتر هستند.)؛ این در حالی است که دانشگاه بغازیچی، کوچ، سابانجی (Bogazici University, Koc University, Sabanci University)، دانشگاه فنی استانبول و دانشگاه استانبول در شهر استانبول واقع شده ­اند. تمامی این دانشگاه ­ها جزء 30 دانشگاه برتر هستند.

دانشگاه فنی خاورمیانه (METU)

دانشگاه فنی خاورمیانه (Middle East Technica l University) که در آنکارا قرار دارد، اکنون به رتبه ­ی هشتم در رده­ بندی EECA ارتقا یافته است. این دانشگاه که در سال 1956 تاسیس شده است، در رشته ­های علوم طبیعی و اجتماعی تخصص دارد. دانشگاه فنی خاورمیانه در توسعه ترکیه و کشورهای خاورمیانه نقش بسزایی داشته است و امروزه حدود 31000 دانشجو در این دانشگاه تحصیل می ­کنند. بسیاری از دانشجویان تنها برای یک ترم یا یک سال در این دانشگاه حضور یافته ­اند. به دلیل تقاضای بالا، دانشگاه METU تنها 1.5% از 1.5 میلیون دانشجوی برتر متقاضی را می ­پذیرد. زبان آموزشی در این دانشگاه انگلیسی می ­باشد.

دانشگاه بغازیچی(Bogazici University)

دانشگاه بغازیچی(Bogazici University) که در سال 1863 به عنوان کالج رابرت پایه ­گذاری شد، اولین دانشگاه آمریکایی است که در خارج از آمریکا تاسیس شده است. طبق آخرین رتبه ­بندی­ های صورت گرفته توسط رده بندی  EECA در میان دانشگاه ­های برتر، رتبه ­ی دهم را از آن خود ساخته است. دانشگاه بغازیچی در استانبول در نزدیکی تنگه بسفر قلعه ترایخی روملی حصار واقع   شده است. این دو مکان در کنار مرز شرقی پردیس جنوبی دانشگاه قرار دارند. در دانشگاه بغازیچی همانند دانشگاه فنی خاورمیانه ،کلاس ­های درس به زبان انگلیسی برگزار می ­شود. همچنین این دانشگاه با نظام آموزش عالی آمریکا ارتباطات نزدیکی دارد.

دانشگاه کوچ (Koc University)

دانشگاه کوچ (Koc University) در سال 1993در استانبول تاسیس شد و در حال حاضر در رتبه ­ی دوازدهم رده­ بندی منطقه EECA قرار دارد. بنیانگذار این دانشگاه وهبی کوچ، فردی کارآفرین و نیکوکار بود و نام وی بر روی دانشگاه نهاده شد. دانشگاه کوچ به عنوان یکی از معتبرترین موسسات آموزش عالی ترکیه، آماده ارائه کلاس ­های آموزشی در سطح بین ­الملل می ­باشد و توانسته است 22 دوره کارشناسی، 32 دوره کارشناسی ارشد و 18 دوره دکتری را در این دانشگاه برگزار کند. همچنین حدود 5500 دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل می­ باشند. هدف دانشگاه «تربیت دانشجویان شایسته، ماهر و واجد شرایط، دارای ذهنی خلاق، مستقل و بی طرف می ­باشد که بتوانند مدیرانی با اعتماد به نفس باشند».

دانشگاه بیلکنت (Bilkent University)

دانشگاه بیلکنت (Bilkent University) در رتبه ­ی 14 رده بندی EECA در سال 2019 قرار دارد و نام آن مخفف جمله ترکی «Bilim Kenti» است که به معنای «شهر علم و یادگیری» می ­باشد. دانشگاه بیلکنت اولین موسسه خصوصی و غیر انتفاعی است که در سال 1984 توسط پروفسور ایهسن دوغارماچی تاسیس شد. این دانشگاه که دارای وسیع­ترین کتابخانه دانشگاهی در کشور است، یکی از دانشگاه ­های ملی و برجسته پژوهش محور می­ باشد. در حال حاضر حدود 13000 دانشجو در 9 دانشکده و دو مدرسه تخصصی 4 ساله در حال تحصیل هستند که بسیاری از این دانشجویان، خارجی هستند.

دانشگاه سابانجی (Sabanci University)

دانشگاه سابانجی(Sabanci University) که در استانبول قرار دارد، پنجمین دانشگاه برتر ترکیه است و در رده بندی EECA در جایگاه هجدهم قرار دارد. دانشگاه سابانجی یکی دیگر از دانشگاه ­های تازه تاسیس در ترکیه است که کار خود را از پاییز 1999 آغاز کرده و در حال حاضر حدود 4000 دانشجو در این دانشگاه در حال تحصیل می­ باشند. این دانشگاه در کنار دانشکده مهندسی و علوم طبیعی (FENC) و دانشگاه هنر و علوم اجتماعی (FASS)، به دانشجویان خود طیف وسیعی از رشته ­های تحصیلی در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می کند، حدود 42% از دانشجویان کارشناسی موفق به کسب بورس تحصیلی شده ­اند.